Co to jest BLIK i jak z niego skorzystać?

Co to jest BLIK i jak z niego skorzystać? Sprawdzamy rozwiązanie w którym nie potrzebujemy do wykonania płatności portfela, ani karty płatniczej, lecz co każdy ma ze sobą – telefon komórkowy. Płatności mobilne są coraz bardziej popularne i cenione za szybkość działania oraz swoją wygodę. Przyjrzymy się jak funkcjonuje BLIK oraz czy rzeczywiście jest nowoczesną alternatywą dla tradycyjnych sposobów płatności.

Co to jest blik?

1. Co to jest BLIK?

BLIK jest to forma płatności mobilnej wykorzystująca aplikacje na telefon. Aby móc z niego korzystać wystarczy zainstalować na swoim telefonie aplikacje banku w którym posiadamy konto.

Powstał w 2015 roku przy pomocy Polskiego Standardu Płatności, a obsługą systemu zajmuje się Krajowa Izba Rozliczeniowa.

2. Jak działa BLIK?

BLIK jest metodą płatności mobilnej opartej na generowaniu 6 cyfrowego kodu w aplikacji mobilnej banku. Otrzymany kod jest unikalny i ważny przez czas 120 sekund. Przepisujemy go podczas dokonywania transakcji w internecie, terminalu płatniczym w sklepie lub np. w bankomacie przy wypłacaniu gotówki, a następnie potwierdzamy operację w aplikacji. Do działania systemu nie jest wymagane dodatkowe oprogramowanie, wystarczy zainstalowana aplikacja mobilna banku w którym posiadamy konto rozliczeniowe oraz dostęp do internetu.

BLIK jest rozwiązaniem krajowym, umożliwiającym dokonywanie płatności bez potrzeby posiadania karty debetowej lub gotówki. W chwili obecnej nie ma jeszcze możliwości płacenia BLIKIEM za granicą państwa.

BLIK oferuje nam możliwość między innymi:
  • płatności za zakupy przez internet,
  • opłacenie zakupów w sklepie stacjonarnym,
  • wypłatę gotówki z bankomatów,
  • przelew na telefon bez znajomości numeru konta odbiorcy,
  • wpłatę pieniędzy przez wpłatomat,
  • generowanie czeków,
  • ustawienie płatności powtarzalnych.

Jak widać jest tego dosyć sporo. Trzeba mieć jednak na uwadze, że funkcje i możliwości BLIKA będą się różnić w zależności od posiadanej aplikacji mobilnej banku.

2.1. Płatności BLIK online

Cały proces płatności BLIKIEM za zakupy w internecie przebiega podobnie dla większości sklepów online i wygląda następująco:

1) Podczas finalizacji zamówienia w sklepie internetowym wybieramy płatność przy pomocy BLIKA.
2) Logujemy się do aplikacji mobilnej i przepisujemy wygenerowany kod BLIK.
3) W sklepie klikamy przycisk „ZAPŁAĆ”, a następnie potwierdzamy zakup w aplikacji.
4) Gotowe!

Płatności BLIKIEM za zakupy w internecie jest szybka i z powodzeniem może zastąpić tradycyjne przelewy, bądź płatność kartą.

Płatności BLIK online wykonasz z aplikacją banków: Alior Bank, Bank Millenium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski, Getin Bank, BNP Paribas, Credit Agricole, Bank Pekao S.A, Noble Bank, T-mobile Usługi Bankowe, Grupa BPS, Nest Bank oraz Spółdzielcza Grupa Bankowa.

Dodatkowym atutem jest możliwość zapłacenia za zakupy bez potrzeby przepisywania kodu tzw. „one click”, czyli „jedno kliknięcie”. Polega to na tym, że podczas płatności pojawi się pytanie, czy chcesz zapisać w pamięci sklep lub przeglądarkę. Przy następnych zakupach nie będzie potrzeby przepisywania kodu BLIK, a samą transakcję potwierdzimy jedynie w aplikacji mobilnej.
Usługa ta jest dostępna dla posiadaczy aplikacji: Bank Millenium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski, Bank Pekao S.A., Alior Bank i T-mobile Usługi Bankowe.

2.2. Jak płacić BLIKIEM w sklepie?

Płatność w sklepie za zakupy nie różni się znacznie od tych wykonywanych online. Sklepy, które przyjmują płatności BLIK oznaczone są naklejka z logiem logo BLIK, a transakcja odbywa się przy pomocy terminala płatniczego.

1) Przy kasie poinformuj sprzedawce, że chcesz zapłacić Blikiem.
2) Zaloguj się do aplikacji i wyświetl kod BLIK.
3) Przepisz kod BLIK do terminalu i potwierdź zielonym przyciskiem.
4) Zatwierdź transakcję w aplikacji i gotowe!

Można stwierdzić, że płatność w sklepie stacjonarnym BLIKIEM przegrywa z transakcją zbliżeniową oraz gotówką. Cały proces trwa nieco dłużej, niż tradycyjna płatność. Trzeba zalogować się do aplikacji, a następnie przepisać kod i zatwierdzić operację. Jednak w przypadku, gdy zapomnimy zabrać ze sobą portfela, BLIK może w łatwy sposób zastąpić nam kartę debetową lub pieniądze.

Płatności BLIK w sklepie wykonasz w bankach: Alior Bank, Bank Millenium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski, Getin Bank, BNP Paribas, Credit Agricole, Bank Pekao S.A, Noble Bank, T-mobile Usługi Bankowe, Grupa BPS, Nest Bank oraz Spółdzielcza Grupa Bankowa.

2.3. Wypłata z bankomatu BLIK

Jeśli nie mamy ze sobą karty debetowej, BLIK daje nam możliwość wypłaty gotówki z bankomatu:

1) Wybieramy w bankomacie opcje wypłata BLIK, a następnie wybieramy kwotę do wypłaty.
2) Logujemy się do aplikacji i wyświetlamy kod BLIK.
3) Wpisujemy kod BLIK w bankomacie i klikamy zatwierdź.
4) Potwierdzamy operacje w aplikacji i odbieramy gotówkę.

Wypłatę z BLIKIEM wykonasz w bankomatach: Bank Millenium, Bank Pekao S.A, ING Bank Śląski, PKO Bank Polski, Santander Bank Polska oraz sieci Planet Cash, Euronet, IT Card i BPS.

Wypłaty BLIK wykonasz z aplikacją banku: Alior Bank, Bank Millenium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski, Getin Bank, BNP Paribas, Credit Agricole, Bank Pekao S.A, Noble Bank, T-mobile Usługi Bankowe, Grupa BPS, Nest Bank oraz Spółdzielcza Grupa Bankowa.

2.4. Przelew BLIKIEM na telefon

BLIK oferuje rownież przelewy na numer telefonu odbiorcy. Dzięki temu mamy możliwość przesłania środków bez znajomości numeru konta bankowego. Pieniądze przelewane są natychmiastowo, dodatkowo nie musimy podawać kodu BLIK podczas operacji.

1) Uruchamiamy w aplikacji BLIK i wybieramy „PRZELEW NA TELEFON”.
2) Z książki adresowej wybieramy jeden z naszych kontaktów lub wpisujemy numer telefonu osoby, której chcemy przesłać pieniądze.
3) Wybieramy kwotę do przelewu, a następnie klikamy „WYSLIJ”.
4) Potwierdzamy operację w aplikacji i gotowe!

Podczas przelewów na telefon warto mieć parę rzeczy na uwadze:
  • Gotówka przelewana jest za pomocą Express Elixir, a środki na koncie odbiorcy docierają w ciagu kilku minut.
  • Aby móc odbierać przelewy na telefon trzeba powiązać numer telefonu z kontem BLIK. Można to zrobić w aplikacji mobilnej lub bankowości elektronicznej. Pamietajmy jednak, że numer telefonu może być przypisany tylko do jednego rachunku bankowego. Jeśli posiadamy BLIKA na kilku aplikacjach mobilnych, przelew możemy otrzymać tylko na domyślnie ustawiony rachunek.
  • W niektórych bankowościach mobilnych istnieje możliwość pokazania, który z naszych kontaktów ma powiązane konto bankowe z BLIK.
  • Jeśli odbiorca nie posiada numeru telefonu powiązanego z BLIKIEM, to powinien otrzymać SMS z linkiem do wprowadzenia swojego konta bankowego. W takim przypadku przelew odbywa się za pomocą systemu Elixir, czyli może dotrzeć do adresata dopiero w następnym dniu roboczym.
  • W niektórych bankowościach mobilnych istnieje opcja „PROŚBA O PRZELEW”. W jej przypadku to my jesteśmy odbiorcami przelewu, a o jego zlecenie „prosimy” np. znajomego.

Przelew BLIK na telefon wykonasz w bankach: Alior Bank, Bank Millenium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski, Getin Bank, Credit Agricole, Noble Bank i T-mobile Usługi Bankowe.

2.5. Wpłata BLIK przez wpłatomat

Dzięki BLIKOWI otrzymujemy możliwość dokonania wpłaty gotówki:

1) W wpłatomacie wybieramy opcje „WPLATA BLIK”.
2) Uruchamiamy aplikację mobilną, a kod BLIK wpisujemy we wpłatomacie.
3) Potwierdzamy operacje w aplikacji.
4) Wkładamy pieniądze do wpłatomatu oraz zatwierdzamy kwotę i gotowe!

Środki wpłacisz w bankomatach: Bank Millenium, ING Bank Śląski oraz w maszynach Euronet i IT Card.

Wpłatę BLIK wykonasz posiadając aplikacje: ING Bank Śląski, Bank Millenium, Bank Pekao S.A, BNP Paribas, Getin Bank i Noble Bank.

2.6. Czek BLIK

Jest to opcja płatności dość podobna do tej realizowanej za pomocą kodu BLIK. Różni się jednak tym, że w przypadku czeku BLIK nie potrzebujemy podczas płatności dostępu do aplikacji. Czek można zrealizować robiąc zakupy w internecie, płacąc w sklepach stacjonarnych oraz podczas wypłaty pieniędzy z bankomatu. Nie potrzebujemy konta bankowego, telefonu ani dostępu do internetu. Wszystko co jest potrzebne to 9 cyfrowy numer czeku oraz hasło. Tak utworzony czek możemy np. przekazać do wykorzystania osobie nie posiadającej konta bankowego. Wygenerowany czek może mieć maksymalnie 72 godziny ważności. W przypadku nie wykorzystania, kwota wraca z powrotem na konto.

1) Uruchamiamy aplikacje banku i wybieramy opcje „CZEKI BLIK”.
2) Tworzymy nowy czek. Jeśli robimy to po raz pierwszy, jesteśmy poproszeni o ustawienie hasła, które posłuży do jego realizacji.
3) Wybieramy kwotę oraz czas ważności czeku. Wpisana kwota zostanie zablokowana na naszym koncie. W przypadku nie wykorzystania czeku w określonym czasie, gotówka wróci na konto.
4) Utworzony czek BLIK pozwala na wypłaty z bankomatów oraz zakupy w sklepie stacjonarnym i internetowym. WAŻNE! Jeden czek można wykorzystać tylko raz.

Czeki BLIK utworzysz posiadając aplikacje: Bank Millenium, Santander Bank Polska, PKO Bank Polski, Getin Bank i Noble Bank.

2.7. Płatności powtarzalne BLIK

Jest to nowy rodzaj płatności, a ma na celu regulowanie cyklicznych zobowiązań np. za abonament telefoniczny czy telewizje. W przypadku stałych comiesięcznych kwot, możliwe jest ustawienie automatycznych transakcji. Wystarczy podczas płatności BLIK w sklepie internetowym zaznaczyć, że chcemy korzystać z płatności powtarzalnych BLIK. Następnie ustalamy na jaką kwotę będą wykonywane płatności, cykl pobierania opłat oraz czy za każdym razem chcemy potwierdzać przelew w aplikacji.

Płatności powtarzalne BLIK możliwe są dla właścicieli aplikacji: ING Bank Śląski oraz Bank Pekao S.A.

3. W jakich bankach działa BLIK?

System BLIK obecnie funkcjonuje w następujących bankach:

  • Alior Bank (Alior Mobile)wymagania: system Android od wersji 4.4 lub iOS 12.0,
  • Bank Millenium (aplikacja mobilna Millenium), wymagania: system Android od wersji 5.0 lub iOS 11.0,
  • Santander Bank Polska (Santander mobile), wymagania: system Android od wersji 4.1 lub iOS 12.0,
  • ING Bank Śląski (Moje ING), wymagania: system Android od wersji 7.0 lub iOS 11.0,
  • mBank (aplikacja mobilna mBank), wymagania: system Android od wersji 7.0 lub iOS 12.0,
  • PKO Bank Polski (IKO), wymagania: system Android od wersji 4.1 lub iOS 10.0,
  • Getin Bank (Getin Mobile), wymagania: system Android od wersji 5.0 lub iOS 10.3,
  • BNP Paribas (GOmobile), wymagania: system Android od wersji 5.0 lub iOS 11.0,
  • Credit Agricole (CA24), wymagania: system Android od wersji 5.0 lub iOS 10.0,
  • Bank Pekao S.A. (PeoPay), wymagania: system Android od wersji 5.0 lub iOS 11.0,
  • Noble Bank (Noble Mobile), wymagania: system Android od wersji 4.4 lub iOS 9.3,
  • T-mobile Usługi Bankowe (aplikacja mobilna T-mobile), wymagania: system Android od wersji 4.1 lub iOS 10.3,
  • Grupa BPS (aplikacja mobilna BPS), wymagania: system Android od wersji 5.0 lub iOS 9.0,
  • Nest Bank (aplikacja mobilna Nest Bank), wymagania: system Android od wersji 5.1 lub iOS 10.0,
  • Spółdzielcza Grupa Bankowa (SGB Mobile) wymagania: system Android od wersji 6.0 lub iOS 11.0.

4. Czy płatność BLIKIEM jest bezpieczna?

Płatność BLIKIEM przebiega sprawnie i bezpiecznie. Wygenerowany kod w aplikacji ważny jest tylko przez 120 sekund. Dodatkowo może być on wykorzystany tylko raz. Nawet jeśli osoba trzecia pozna ten numer, nie będzie miała możliwości dokonania zakupów za więcej niż 50 zł. Powyżej tej kwoty, każda operacja musi być potwierdzona w aplikacji.

BLIK jest również bezpiecznym rozwiązaniem w przypadku wypłaty gotówki w bankomacie. Nie jest nam w tym przypadku potrzebna karta płatnicza. Ograniczamy tym samym ryzyko, że automat zatrzyma naszą kartę, bądź złodziej skopiuje jej dane (skimming).

5. Ile kosztuje BLIK?

Jest on rozwiązaniem praktycznie darmowym. W bankach, które wprowadziły ten system płatności nie zapłacimy prowizji przy zakupach w sklepie lub przez internet za pomocą BLIKU.

W przypadku wypłat z bankomatów, generowania czeków oraz przelewów na telefon, banki mogą pobierać dodatkowe opłaty. Cena takich operacji zawarta jest w tabeli opłat i prowizji banku przy pomocy którego korzystamy z BLIKA.

BLIK jest rozwiązaniem prostym w swojej obsłudze, bezpiecznym i bardzo praktycznym. Ciągły rozwój, wprowadzanie nowych funkcjonalności oraz rosnąca popularność transakcji mobilnych, sprawia, że jest co raz częściej wybieraną alternatywą dla tradycyjnych sposobów płatności. 

Jeśli artykuł Ci się spodobał koniecznie podziel się nim ze swoimi znajomymi. Zapraszamy Cię do śledzenia naszego fanpage’a na Facebooku oraz kliknięcia Wskocz po kasę FB. Dowiesz się na nim o najnowszych materiałach oraz ciekawych promocjach finansowych.

Spodobał Ci się artykuł?

Jeśli tak to świetnie! Zapisz się do naszego newslettera. Otrzymasz powiadomienia o nowych artykułach i aktualnych promocjach. Obiecujemy, że nie spamujemy i nie udostępnimy danych nikomu innemu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.